30 Mart 2015 Pazartesi

MAHREMİYET EĞİTİMİ KİTABINDAN NELER ÖĞRENDİM?

           'Bir insanın ilk anavatanı çocukluğudur'
                                                       Epictetos

         Katıldığım  Pedagog Adem Güneş'in seminerinden çok etkilenip  bütün kitaplarını aldım ve okudum. İçlerinden bir tanesindeki (Mahremiyet eğitimi) hikayeler beni mahvetti. Bu kızı nasıl büyüteceğim diye kara kara düşünmeye başladım. Yaşadığımız Özgecan olayından sonra kitapla ilgili önemli noktaları paylaşmaya karar verdim. Tabi bu notları okurken kitaptaki o ruha bürünemiyorsunuz. Kitabı okumanızı tavsiye ederim. Daha öncede hocamızın Konya seminerine katılmıştım. Aldığım notları buradan okuyabilirsiniz.

           ÖĞRENDİM Kİ çocuğun kirlenmiş elbisesini herkesin içinde çıkarıp üstünü değiştirmek çok yanlışmış. Aklı eren çocukla anne baba birlikte çıplak banyo yapmamalıymış. Çocuğa da iç çamaşırı giydirilmeliymiş. Çocuklar ev içinde çırılçıplak gezmemeliymiş. Çocuğa alınan kıyafetlerde renklerine dikkat edilmeliymiş. Cinsel bilgiler çocuklara belli bir yaşa gelinceye kadar sözel olarak değil davranış eğitimi şeklinde verilmeliymiş.  Çocuk 4 yaşından itibaren kendi giyinip çıkarmalıymış tabi kimsenin olmadığı ve onu görmediği bir ortamda. 4 yaşına gelen bir çocuk tuvaletin özel bir mekan olduğunu öğrenmeliymiş. Sözel eğitim değil davranış eğitimi verilmeliymiş. Kitaptan öğrendiğim en önemli nokta, çocuğa utanma hissini (temel davranış refleksi) kazandırabilmek. Bunun için yapılması gerekenleri  Çocuğa temel davranış refleksi kazandıran ilkeler kısmında açıkladım.

           'Mahremiyet eğitimi nasihatle ve korkutma ile olmaz' diyor Adem Güneş ve ekliyor. Anne babalar çocuk tacizlerinden dolayı panik halinde. Meb'in uyguladığı 'Ergenlik döneminde değişim projesi' çocuklara cinsel eğitim verilmesi uygulaması, sorunu daha da karmaşık hale sokuyor. Aynı ortamda bir grup çocuğa verilen cinsel bilgi eğitimi taciz olaylarını önlemez. Sağlıklı cinsel kimlik kazanmalarına yardımcı olmaz. Çocuğun cinsel kimlik oluşumunda en kritik nokta, çocuğa ruhi ve zihni gelişimi ölçüsünde, çok hassas olarak ve bilinmesi gerektiği kadar bilgi prensibi ile eğitim verilmesidir. Her çocuğun ön bilgileri farklıdır. Verilen bilgiler bir kısım çocukta negatif tesir oluşturabilir. Örneğin masturbasyona başlayan çocukların bir kısmı 'mastürbasyonun zararları' konulu bilgilendirici toplantılardan sonra merak edip başlar. Grup içinde cinsel eğitim çocuğun utanma duygusunu zedeler. Cinsellik her çocuğun özel dünyasıdır ve bu dünyanın genele açılması, çocuğun sınırlarını ayarlayamamasına neden olur. Ayrıca bu tür konuları arkadaşlar arasında kontrolsüz konuşulması ve esprilere konu olması da risklidir. Birçok çocuğun kendi sınırlarını gereksiz yere ilk açtığı dönem, vaktinden önce ve ihtiyaç olmadığı halde verilen cinsel bilgileri aldığı dönemdir.

Cinsel eğitim ile mahremiyet eğitimi arasındaki farklar
1) Cinsel eğitim bir grup çocuğa topluca verilir. Mahremiyet eğitimi kişiye özeldir.
2) Cinsel eğitimin amacı cinselliğin problemsiz nasıl yaşanacağını öğretilmesidir. Mahremiyet eğitiminin amacı cinselliğin mahrem bir konu olduğu ve evlilik öncesi cinselliğin yaşanmaması gerektiğinin pekiştirilmesidir.
3) Cinsel eğitimde genel bilgiler aktarılır şahsa ait özel konulara girilemez.
4) Cinsel eğitimde çocuk mahremiyet eğitiminde anne baba da eğitilir.
5) Cinsel eğitimin fikri altyapısı cinsel özgürlüktür. Mahremiyet eğitimi eğitiminin amacı ise belli sınırlar içinde kalmaya teşviktir.

Hislerin uzun süre kişide kalıcı halde olması o kişinin huyunu oluşturur. 
Mahremiyet eğitimi çocuğun tacizden korur.

Duygusal taciz; 
Cinsellik içeren konuşmalar, 
Cinsellik öğeleri taşıyan fıkra anlatılması, 
Cinsellik içeren resimlerin asılması,
Yazılı, görüntülü, cinsel içerikli mesajları verilmesi,
Cinsel içerikli film izletilmesi,
Kıyafetsiz seyredilmesine izin verilmesi,
İç çekme,
Dudak ısırma.

Mahremiyet eğitimi = Temel davranış refleksi (Eskiler buna haya duygusu veya utanma hissi dermiş) İnternetteki porno sitelerini ziyaret etmek temel davranış refleksini kırar. En çok 4-11 yaş aralığındaki çocukla cinsel tacize uğruyor. Çocuk verilen nasihatler, tembihler çocuğun sosyal gelişimini ve güven duygusunu zedeleyebilir. Küçük yaştaki taciz ve tacizlerden korunmanın yolu çocukları bilinçsizce ve korku dolu nasihatler vermek değildir. Asıl yapılması gereken onlardaki temel davranış reflekslerini geliştirmektir. 

Temel davranış refleksi; Taciz içeren anormal davranışlar karşısında bedenin bir refleks halinde kendini korumasıdır. 

Çocuğa temel davranış refleksi kazandıran ilkeler
1) Bedenim bana aittir bilinci: Çocuğun altını değiştirmek veya çamaşırını çıkarmak hoyratça değil çocuğun iznini alan bir yaklaşımla olmalıdır. 'Altını ıslatmışsın. Değiştireyim istersen' şeklinde olmalıdır. 'İstersen çıkarayım çok terlemişsin kızım' gibi..
2) İzin verirsen dokunabilirsin bilinci: Anne babalar bile 4 5 yaşından sonra çocukların öperken seni öpebilir miyim diye müsaade istemelidir.
3) Dokunulması yasak olan yerlerim refleksi: Anne, baba ve diğer yakınların çocuğun genital bölgelerine  teması azaltılmalıdır.  
4) Fiziksel baskıya direnme refleksi: Çarşıya çıkmak istemeyen çocuk sürüklenerek kapı dışına taşınmamalı. Bahçede oynarken eve çağrılan çocuk gelmediği takdirde yaka paça evi alınmamalıdır. Çocuğa güçsüzlüğünü hissettirmeli. Orantısız güç kullanılmamalıdır.
5) Vücudum görünmemeli hissi 
6) Banyoda çıplak olmaması bilinci 
7) Tuvalette benden başkası olmamalı bilinci 
8) Soyunma ve giyinmede yalnızlık ilkesi 
9) İzin verirsem kabul edilirsin ilkesi 7 yaşından sonra odasına girerek girerken izin alınmalıdır. 
10) Kim kimdir bilinci Psikogenetik kapının kapalı olduğu kişiler baba,anne, amca, dayı, kardeş, dede ve ninedir. Bu kişiler çocuk açısından en üst seviyede güven duyulacak kişilerdir. Bu kişiler haricindeki kişiler ile çocuk arasında psikogenetik uyum mevcut olduğu için (dayıoğlu, amcaoğlu gibi) güven en üste bulunmamalı. Sınırlı seviyeye indirilmelidir. Biz sınırını taşıyan kişilerle iletişimi arttıracak imkanlar aranmalı, dayı ile görüşmeye önem verilmeli, amcayı ziyaret büyük bir değer taşımalıdır.

Sosyal davranış becerisi kazandırma 
Sosyal davranış becerisi çocuğun kendisine yapılacak anormal teklif ve konuşmaları anlayabilecek ve bu türden yaklaşımları geri püskürtebilecek beceriyi kazanmasıdır.

1) Öfke tacizi önler Bir çok önemli işlevi bulunan öfke ne yazık ki çocuk terbiyesi sırasında ana babalar tarafından çok defa 'çocuğum agresif davranıyor' denilerek sindirilmeye çalışılmaktadır. Çocuklarda öfkesi asla öldürülmemeli. Aksine bu his vicdan duygusuyla dengelenerek ve sağlıklı bir terbiye süreci izlenmelidir.
- Öfke refleksi sosyal hayatı düzene sokar. Aile ortamı çocuk için sosyal hayatın prova salonudur.
- Öfke zehir, vicdan panzehir....
- Çocuklar anne babanın yankısıdır. 
- Anne babanın vicdanı çocuklarının vicdanının tohumudur.
- Ama ile başlayan bahane vicdan öldürür. 
- Manevi yaşam ve değerler bilinci, vicdanı besleyen şahdamardır. 
- Yalan vicdanı zehirler. 
- Adalet vicdan duygusunu geliştirir. 
- Bitki ve hayvanların duygusunu tanımak vicdan hassaslaştırır.
- Ceza vicdanı öldürür. 

2) Çocuk hayır diyebilmeyi öğrenmelidir Vicdan mekanizması gelişmeden çocuğa hayırı öğretmek doğru değildir. 

Taciz yaşayan erkek 
Maço kimlik belirler.
Agresif olur. 
Erkek çocukla oynamayı tercih eder. 
Kimliğini ispata çalışır.
Güç kazanmak ister. 
Geçici hafıza kaybı yaşar.

Taciz yaşayan kız çocuk 
İçine kapanır. 
Kendini suçlar. 
Depresif olur. 
Erkek çocukla oynamayı tercih eder.
Erkeklerin hala güvenilir olabileceğini kendini ifade etmeye çalışır.
Güçlüye sığınmak ister. 
Kimliğini değiştirme eğilimindedir.
Geçici hafıza kaybı yaşar.

Tacizcilerin %80 'i hiçbir sorunu olmayan çoğunlukla evli erkeklerdir.Bir çoğunluğunun giyim kuşamı düzgündür. Büyük bölümü 24-44 yaş arasındadır. İkinci büyük grup 15-24 yaş arasındadır. Tacizcilerin birçok pişmanlık duyar. Tacizcilerin genellikle anne babası ayrılmış ya da ihmal edilmiş çocukları daha kolay ikna edebileceklerini düşündüklerinden dolayı özellikle bu grup çocuklara yönelirler. Çoğunlukla çocuğu ve ailesini yakından tanırlar. Tacizci taciz anının en ince ayrıntısına kadar planlayarak harekete geçer. Tacirin sosyal bulaşıcılığı vardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder