Nesne sayısı 100'den az olan bir çokluğu onluk ve birlik gruplara ayırarak bunlara karşılık gelen sayıyı yazar.
Yapılan araştırmalar gösteriyor ki öğrenciler basamak değeri kavramı ile öğrenme güçlüğüne sahipler. Sayılarla ilgili zorlukların temelinde basamak değerinin yeterince kavranmamış olmasının yattığı görülüyor.
Okuduğum bir araştırmada basamak değerini öğrenirken veya öğretirken bir çok zorlukla karşılaştığımızdan bahsediyordu. Örneğin;
*Sayı sistemimiz sözel dille uyumsuzluk gösteriyor.Sayıları yazarken 0'dan 9'a kadar olan sayılarla yetiniriz. Oysa sözel dilde yirmi,kırk,yüz bin gibi kelimeler kullanırız. Bu kullanım basamak değeri kavramını göz ardı etmemize yol açar.
*Günlük dilde sayıları söylerken toplama çıkarma işlemleriyle yeni sayılar türetilir. Bazı sayılar çarpım sonucu ( iki yüz=2*100), bazıları toplama(yüz otuz=100+30) bazıları her iki işlem sonucu (beş yüz yirmi=5*100+20) sonucu elde edilir. Bu durumda da basamak değeri ihmal edilir.
*Sayıları söylerken ve yazarken de diğer bir uyumsuzluk 0 rakamından kaynaklanır. Örneğin; 8005 sayısını sekiz bin sıfır sıfır beş diye değilde sekiz bin beş seklinde söyleriz burdada basamak değer ihmal edilir.
Basamak değerini kavramadan önce bazı ön bilgilere sahip olmamız gerekir. İşte bu onluk birlik öğretimidir. Ve kesinlikle 1 . sınıfta basamak değeri öğretilmemelidir. Basamak değeri kavramı soyut ve karmaşık bir kavram olduğu için öğretimi mümkün olduğunca geciktirilmeli ve sürece yayılması gerekir.
1,2,3 sınıf öğrencileri gelişim düzeyi olarak soyut bilgileri anlamakta doğal olarak güçlük çekerler. Yaptığımız tüm çalışmalar somutlaştırılmalı ve günlük yaşamda kullanılabilir hale getirilmelidir. öğrencinin ilgisini çeken etkinlikleri yakalayıp o noktadan hareketle matematiği sevdirebiliriz.
İnteraktif oyunlarda öğrencilerin o konuyu öğrenmesinde büyük katkı sağlar.Örneğin www.aktifsinif.net adresinde bir çok oyun var.
Bizde Montessori altın boncuk materyali ile onluk birlik sistemine somut bir giriş yaptık. Bu boncukları kullanmasaydık onluk birlikle mücadelemiz sürüyor olabilirdi. Bu boncuk malzemeler duyulara hitap ettiği için çocuğun kendi eliyle 1,10,100,1000 arasındaki farkı hissetmesini sağlar. Çocuk hepsine dokunmalı ve ağırlıklarını hissetmelidir. Büyük küçük karşılaştırmasına da bir başlangıç yapmış olur.Daha sonra toplama çıkarma işlemlerinde de kullanacağız.
Bu materyali 'montessori golden beads' diye aratıp yurtdışı alışveriş sitelerinden satın alabilir yada benim gibi kendiniz yapabilirsiniz . Boncuklarla uğraşmak istemiyorum derseniz kırtasiyeden onluk taban blokları alıp sayı kartlarını indirerek kullanabilirsiniz.
sayı kartlarını bu adresten indirebilirsiniz.
http://www.montessoriokulu.web.tr/wp-content/uploads/2011/02/1000lik-Say%C4%B1-Kartlar%C4%B1.pdf
Çalışmalarımızı yere büyükce bir örtü serip yaptık. Bu boncuklarla bir çok etkinlik ve ders sunumları yapılabilir. Yılan oyunu , merdiven yapmak gibi..Ben aşağıdaki sunumu tercih ettim. Belli sunum kurallarına bağlı kalmadık. Canımız nasıl istiyorsa öyle takıldık.
Daha sonra öğrencinin yada benim belirlediğim sayıyı tepsi içinde boncukları kullanarak hazırlamasını istedim. Her öğrenci tek tek sayıları oluşturdu. Karşılaştığımıza çıkan bilemediğimiz sorulardaki sayıları bu boncuklarla tepside hemen oluşturup soruyu görselleştirdik.
Başka bir derste de belirlenen sayıyı mantar panoya asmasını istedim. Her öğrenci sayı yaptıktan sonra panomuzu sınıfımıza astık.
Boncuk bahane sayı oluşturmak şahane...
Diğer derslerde de öğrencilerin getirdikleri kulak çubuklarını onar onar lastikleyerek yaptığımız onluk birlik evinin içine yerleştirdik. Onluk birlik evi yapımı için buraya tıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder