29 Ocak 2015 Perşembe

ALAN ÇEVRE

3. Sınıf  Matematik Kazanım
Çevre: 
2. Düzlemsel şekillerin çevre uzunluğunu hesaplar.
3. Düzlemsel şekillerin çevre uzunlukları ile ilgili problemleri çözer ve kurar.
Alan: 
1. Cisimlerin bir yüzünün alanını standart olmayan birimlerle ölçer.

4. sınıf matematik kazanım
Alan
1. Bir alanı, standart olmayan alan ölçme birimleriyle tahmin eder ve birimleri sayarak tahminini kontrol eder.
2. Bir alanı, standart olmayan alan ölçme birimleriyle tahmin eder ve birimleri sayarak tahminini kontrol eder.
3. Karesel ve dikdörtgensel bölgelerin alanlarını birim kareleri kullanarak hesaplar. 
Çevre
1. Düzlemsel şekillerin çevre uzunluklarını belirler. 
2. Kare ve dikdörtgenin çevre uzunlukları ile kenar uzunlukları arasındaki ilişkiyi belirler. 
3. Aynı çevre uzunluğuna sahip farklı geometrik şekiller oluşturur. 
4. düzlemsel şekillerin çevre uzunluklarını  hesaplamayla ilgili problemleri çözer ve kurar. 


Öğrenciler genelde alan ve çevreyi hep birbirine karıştırmışlardır. Karıştırmayan öğrenci de alana neden birim kare dediğimizi sorgulamadan ezberleyerek hemen uzun kenarla kısa kenarı çarpıverir. Tabi şekil düzgün bir şekilse.. 

4. sınıfta alanı ve çevreyi anlamlandırarak öğrenme adına eğlenerek öğrenecekleri bir etkinlik planladım. 3. sınıf öğrencileri içinde uygulanabilir. 

Öncelikle öğrencilerim İngilizce dersindeyken yere elektrik bantları kullanarak kare, dikdörtgen ve düzgün olmayan şekiller yaptım. Fon kartonlarına 31*31 cm boyutunda yani yerdeki karelerin büyüklüğünde kareler çizdim. Kesmesi onlara ait. 



Sınıfa girince ne yapacaklarına dair olan merakları, onları güdülemeye, dersi dinlemeye ve katılmaya istekli hale getirmeye yetti. Önce bu şekiller ile ilgili konuştuk. Özelliklerini tekrar ettik. Arada düzgün olmayan şekillerde vardı.  Meraklı bakışlara bir cevap verip bugün şekillerin alanlarını ve çevrelerini öğreneceğimizi söyledim.  Kare kare çizdiğim fon kartonlarını kesmeleri için öğrencilere dağıttım. Her öğrencinin elinde bir kare oldu.  Bir öğrencininkini de ikiye bölüp iki küçük üçgen elde ettik. Sonra sordum: 
_Elinizde ne var? 
_Kare .
_ Peki kaç tane? 
_1 tane kare . 
_İşte şekillerin alanlarını bulmak için bu kareleri kullanıyoruz. Bulduğumuz cevaba da birim kare diyoruz. Örneğin; 3 birim kare. Alan bir şeklin ne kadar yer kapladığıdır. Hadi şimdi elimizdeki kareleri şekillerin içine koyarak şu baştaki düz olmayan şeklin alanını bulalım mı? 


Hep beraber elimizdeki kareleri şeklin içine yerleştirdik. 2 küçük üçgenin bir birim kare olduğunu da görmüş olduk.  Boş bir kağıda şeklin alanının kaç birim kare olduğunu yazıp şeklin altına yapıştırdık.

***************
Sonra düzgün olan şekillerin yani kare ve dikdörtgenin alanını bulduk. Aynı şeklide karelerimizi şekillerin içine yerleştirdik. 'Peki bu kare kocaman olsaydı. İçine en az 150 kare sığsaydı. Elimizde o kadar kare yok.' deyip karenin alanının formülle bulunmasını da öğrettim. Aynı şekilde dikdörtgenin alanını da bulmayı öğrendik.  



************
Alandan sonrada çevreyi öğrenmek için şekillerin etrafında dolandık. Şeklin bir noktasından başlayıp kare kare bantları saydık. İçleriyle hiç ilgilenmedik. Elimizdeki kareleri kullanmadık. Böylelikle çevre ve alan farkını öğrenip, çevrenin şekillerin içi ile ilgili olmadığını görmüş olduk. Çevreyi bulurken kare değil sadece 10 birim dedik. 10 birim kare demedik. Çünkü kareleri kullanmadık ki. :) Çevrenin sonucunun birim yada cm, alanın sonucunun cmkare veya birim kare olduğunu nedeniyle birlikte iyice öğrenmiş olduk. Sonucumuzu da yerde yapışık olan kağıda yazdık.


****************
Etkili, kalıcı, anlamlı bir öğrenme oldu. Ders notlarımız ve şekiller 1 hafta yerde kaldı. Tenefüslerde kendileri şekillerin içini dolduruyorlar. Şekillerin etrafından dolaşıp çevresini buluyorlar. Basit bir etkinlik olarak görülebilir ama uyguladığınız zaman ne kadar çok şey öğrettiğinizi göreceksiniz.



1 yorum:

  1. Ellerinize sağlık çoklu zeka alanlarına hitap eden nitelikli etkinlikler olmuş.

    YanıtlaSil