4.Sınıf Fen Ve Teknoloji
Soluk alıp verme ile ilgili öğrenciler ;
2.1 Soluk alıp vermede görevli yapı ve organları belirtir.
2.2. Soluk alıp verme sırasında havanın izlediği yolu model üzerinde gösterir.
2.3 Soluk alıp vermenin vücudumuz için gerekli olan oksijeni dış ortamdan alıp, zararlı olan karbondioksiti dış ortama vermeyi sağladığını belirtir.
Geçen sene 4. sınıfları okutuyordum.
'Vücudumuzun bilmecesini çözelim' ünitesinde solunum sisteminde akciğerlerin nasıl çalıştığını sürekli karıştırıyorlardı. 'Şimdi diyafram düzleşti mi kubbeleşti mi ?'
Bizde öğrencilerimle birlikte solunum sistemi modeli yaptık. Modelin amacı soluk alıp vermeyi görsel olarak göstermek. Bu model sayesinde akciğerin nasıl çalıştığını ve nasıl soluk alıp verdiğimizi daha kolay anladık. Solunum sistemini oluşturan organları model üzerinde görmüş olduk. Diyaframla ilgili soruları daha kolay yaptık. Diyafamın göğüs boşluğunda olduğunu, kasılıp gevşediğini gördük. Nefes aldığımızda diyaframın düzleştiğini akciğerlerin şiştiğini, nefes verdiğimizde diyaframın kubbeleştiğini ve akciğerlerin küçüldüğünü daha iyi anladık. Sorun tamamen ortadan kalktı. Çok iyi öğrendiler. Bu konudayken mutlaka bu modelden yapın.
MALZEMELER:
oyun hamuru
paket lastiği
3 balon
1 pet şişe.
2 uzun pipet
YAPILIŞI:
1. Pet şişeyi videodaki gibi yarısından kesin
2. Pipetleri şişenin ağzından geçirin.
3. Pipetleri oyun hamuru kullanarak birleştirin
4. Şişenin ağzını hava kaçırmayacak ve pipet ucu dışarıda kalacak şekilde oyun hamuru ile kapatalım.
5. Balonları pipetin altta kalan diğer uçlarına lastikleyelim.
6. Pet şişenin kesik tarafını balonla kapatalım.
Böylece basit bir akciğer modeli yapılmış olur.
Burada alttaki balon diyafram, içteki pipetler soluk borusu, uçlarındaki balonlar ise akciğer görevini üstlenmektedir. Alt balon aşağıya doğru hareket ettiğinde içerideki balonlar şişmekte, üst tarafa doğru hareket ettiğinde ise inmektedir.
Tebrikler, cok güzel. Bunu biz de yaptik. Baska deneyler icin bakabilirsiniz:
YanıtlaSilberlin7586.blogspot.com